dimecres, 1 de febrer de 2012

"Jo he servit el rei d'Anglaterra" de Bohumil Hrabal


1. UN GOT DE GROSELLA


Escolteu bé el que us explicaré ara.
Amb prou feines havia arribat a l'hostal Praga Ciutat Daurada que el patró em va estirar l'orella esquerra dient: Seràs el mosso del restaurant, estesos? Recorda, no has vist res, no has sentit res! Repeteix-ho! Així, doncs, vaig repetir que en aquell restaurant no havia vist res ni sentit res. Llavors el patró em va estirar l'orella dreta: Però grava't a la memòria que ho has de veure tot i sentir tot. Repeteix-ho! Sorprès, vaig repetir que ho veuria tot i ho sentiria tot. Així vaig començar.

Jo he servit el rei d'Anglaterra, Bohumil Hrabal, ed. Proa, 2011
Yo serví al rey de Inglaterra, Bohumil Hrabal, ed. Galaxia Gutenberg, 2011

Una excel·lent novel·la, un llarg i esplèndid monòleg ple de candor i amoralitat sobre la grandesa i la decadència. Jan Dite és un cambrer d'un cafè de Praga disposat a tot per fer-se milionari. A partir d'aquesta anècdota, Hrabal ens porta de viatge per la Bohèmia dels anys vint, per l'ocupació alemanya i comunista, en un relat d'estirp rabelasià, ple d'escenes hilarants. La guerra, la manipulació, la corrupció del poder, la història, el col·laboracionisme i d'altres temes que acaben configurant una brillant reflexió sobre la condició humana.

Llibre recomanat del mes a les llibreries de Bestiari.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada